Celiakia, wróg glutenu

January 24, 2015

Z wielu źródeł np. reklama Cornflakes'ów słyszeliście o diecie bezglutenowej, a co za tym idzie, o celiace. Zapewne spytacie co to jest? Skąd się bierze? Większość ludzi (w tym ja ) choruje na tą chorobę, ponieważ w przeszłości źle się odżywiali lub mogło coś im zaszkodzić dla przewodu pokarmowego. Moja przygoda z celiakią rozpoczęła się spontanicznie. Pewnego wieczoru zaczął boleć mnie brzuch, a potem doszły następne skutki. Leżałam w szpitalu przez 2 tygodnie. Diagnoza: Celiakia, inaczej choroba trzewna. Czułam jakby cały świat się zawalił. Okej, przemyślałam to. Rodzice nie mogli uwierzyć. Minęło kilka miesięcy i już wkręcałam się w tą dietę. Dieta bezglutenowa pomaga zwalczyć celiakię, ponieważ nie doświadczam teraz tych przykrych skutków złego odżywiania. Z celiakią zmagam się 8 lat, a wspomniana przygoda zaczęła się gdy miałam 6 lat. 
Co w takim razie dozwolone jest w tej diecie?
Produkty zbożowe: Zboża naturalnie niezawierające glutenu: ryż biały i brązowy, kukurydza, gryka, proso, amarantus, quinoa, mąki i kasze ze zbóż naturalnie bezglutenowych (np. kasza jaglana z prosa, gryczana), płatki ryżowe, skrobia kukurydziana, ryżowa i z tapioki, gotowe mieszanki mączne bezglutenowe, pieczywo i makarony z mąk bezglutenowych wykonane samodzielnie oraz kupne oznakowane znakiem „przekreślonego kłosa”, kaszki dla dzieci ryżowe i kukurydziane, chrupki kukurydziane, popcorn, owies bezglutenowy ( z zastrzeżeniami), bułka tarta bezglutenowa.
Mięsa,ryby,jajka: Świeże nieprzetworzone mięso, ryby, jajka.
Mleko, produkty mleczne: Mleko świeże, mleko w kartonie, mleko zagęszczane, mleko w proszku, kefir, maślanka, jogurt naturalny, nieprzetworzony ser biały, żółty.
Tłuszcze: Masło, smalec, margaryna, olej roślinny, oliwa z oliwek.
Warzywa i przetwory z warzyw: Wszystkie warzywa (świeże, mrożone, konserwowane bez dodatków), strączkowe (groch, fasola, soczewica), ziemniaki, skrobia ziemniaczana.
Owoce: Wszystkie owoce (świeże, mrożone, konserwowane).
Cukier, słodycze, desery: Cukier, dżem, miód, landrynki, ciasta i ciastka upieczone z dozwolonych produktów, kisiele i budynie domowe z mąki ziemniaczanej, ciasta i ciastka oznakowane znakiem „przekreślonego kłosa”.
Napoje: Herbata, kawa naturalna, soki owocowe, wody mineralne, kompoty, napary z ziół.
Przyprawy: Sól, pieprz, zioła, jednorodne przyprawy, ocet winny, ocet jabłkowy, bezglutenowy sos sojowy Tamari.
Zupy: domowe z dozwolonych produktów.
Inne: Proszek do pieczenia bezglutenowy, soda spożywcza, komunikanty niskoglutenowe.

Czego nie powinno się jeść w diecie bezglutenowej?
Przede wszystkim produktów ze zbóż tj.: jęczmień, pszenica, żyto oraz owies. 
W Polsce działa Polskie Stowarzyszenie Osób z Celiakią i na Diecie Bezglutenowej, które zrzesza osoby z Polski będące na diecie bezglutenowej i chorujące na celiakię. W sklepach spożywczych, supermarketach można znaleźć produkty bezglutenowe z firmy Bezgluten, ale także Glutenex, oraz w Rossmanie ostatnio wprowadzono produkty z Schar'a.
Celiakia-słyszeliście takie słowo? A może dieta bezglutenowa? Nie? To odsyłam was do stronki celiakia.pl. Tam znajdziecie resztę informacji odnośnie tematu posta.

Mieliście styczność z celiakią? A może nie słyszeliście o niej? Co o tym sądzicie?

You Might Also Like

36 komentarze

  1. Słyszałam o niej. Trudno jest chyba przestawić się na taką dietę, według mnie..

    ReplyDelete
  2. Nigdy wcześniej nie słyszałam o tej chorobie. Współczuję, że musiałaś przejść przez to w tak młodym wieku :( Najważniejsze, że da się z tym żyć, a po przeczytaniu tego posta widzę, że dajesz sobie radę :) Ja sama miałabym problem ze zrezygnowania dobrowolnie z tylu produktów...

    + Zapraszamy do nas, niedawno zaczęłyśmy, każdy komentarz i nowy obserwator motywuje nas do dalszej pracy :)
    gloomy-mondays.bloogspot.com-KLIK

    ReplyDelete
  3. Nie słyszałam o tym wcześniej. Musiało być Ci na początku ciężko. :/

    Some Tulips

    ReplyDelete
  4. również nie słyszałam
    http://fashionbyalexandra1999.blogspot.com/

    ReplyDelete
  5. Słyszałam o tej diecie kiedyś, ale nigdy nie miałam z nią styczności. Dobrze, że są firmy, które chcą pomagać takim osobom i produkują żywność bezglutenową :)

    http://tamizaa.blogspot.com/

    ReplyDelete
  6. Słyszałam o tym, lecz nigdy nie miałam z nią styczności.
    mój blog - klik

    ReplyDelete
  7. Nie słyszałam o tym,ale może być fajne!

    Mój Blog - klik!

    ReplyDelete
  8. Wiedziałam,że niektórzy nie tolerują glutenu, ale nie wiedziałam, że tak się ta choroba nazywa.
    http://avenuefranche.blogspot.com/

    ReplyDelete
  9. Słyszałam o tej chorobie, współczuję. Wierzę, że uda Ci się ją pokonać :)
    http://przyszopceuszatych.blogspot.com/

    ReplyDelete
  10. Pierwszy raz słyszę o takiej chorobie..

    ReplyDelete
  11. Słyszałam kiedyś o tej chorobie... Współczuję :/.

    ♔ diaryyof-mee.blogspot.com ♔

    ReplyDelete
  12. Bardzo fajnie, że poruszasz tutaj taki temat.
    Przydatny post :)
    MÓJ BLOG - KLIK

    ReplyDelete
  13. Słyszałam kiedyś o tym, nie fajna sprawa :/.
    Ogółem trudna dieta bo podobno gluten jest w nie dużych ilościach praktycznie wszędzie :(
    ✿dont-benormal.blogspot.com✿

    ReplyDelete
  14. Post dający dużo do myślenia!
    Nigdy nie słyszałam o tym, ale teraz dzięki tobie wiem,że to jest !
    Ambitna notka.
    Pozdrawiam,
    (Mój blog)- klik!

    ReplyDelete
  15. Nigdy o tym nie słyszałam, jak wiedzę nie tylko ja.

    zapraszam do mnie soo---creative.blogspot.com na nowy tag pt moj zwierzak

    ReplyDelete
  16. Ja na szczęście nie mam tej choroby :) choć jeśli chodzi o mnie to w diety łatwo jest mi się wkręcić :)
    zapraszam ♥
    http://madeline-girl.blogspot.com/

    ReplyDelete
  17. Nigdy nie słyszałam o tej chorobie.


    talliablog.blogspot.com

    ReplyDelete
  18. Znam parę osób ktore tez maja taki problem. Bardzo duze ograniczenia macie w jedzeniu. Całe szczęście, że teraz jest dostęp do wielu zamienników :)

    ReplyDelete
  19. Współczuję i dobrze rozumiem - sama mam alergię stopniu zagrażającym życiu na mleko i orzechy :( Nic przyjemnego, ciągle tylko czytać składy, a do tego problemy przy wyjściu do np. restauracji :/

    Zajrzyj, jeśli masz chwilkę, sprawisz mi ogromną przyjemność :) Blog-KLIK♥

    ReplyDelete
  20. Nie słyszalam o takiej chorobie,WSPÓŁCZUJE:(

    lewa-blog(click)

    ReplyDelete
  21. Moja siostra nie może jeść glutenu, bardzo jej współczuję,bo chleb,mąka i to wszystko jest okropne ;/
    Julajulia.blogspot.com.

    ReplyDelete
  22. słyszałam o takich ludziach, którzy nie mogą jeść glutenu. czy to jest trochę uciążliwe?

    ewamaliszewskaoff.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. W pewnym sensie tak, ponieważ gdy patrzę jak ktoś je "glutenowe" jedzenie to sama chciałabym zjeść, a nie mogę. I w pewnym sensie nie, bo my bezglutenowcy mamy bardziej ekologiczne i zdrowsze jedzenie od normalnego.

      Delete
  23. Wow musze przyznac ze wczesniej nie widzalam takiego post *.*
    ale jest swietny <3
    ♥MÓJ BLOG <--ZAJRZYSZ?♥

    ReplyDelete
  24. łączę się z Tobą!Dobrze że zdiagnozowali i teraz możesz się zdrowo odżywiać :)
    nigdy nie slyszalam o tej chorobie, ale przyda mi się bo będęlekarzem, a teraz juz wiem, o co w niej chodzi :)
    dorey-doorey.blogspot.com

    ReplyDelete
  25. Nigdy nie słyszałam o takiej chorobie, ale mam nadzieję, że kiedyś w pełni z tego wyjdziesz :)

    duo-jessie.blogspot.com <-- KLIK

    ReplyDelete
  26. Jejku współczuję, przyzna się ,że nie słyszałam o tej chorobie. Dobrze ,że już ci nie dokucza :)
    Pozdrawiam i zapraszam do siebie! ♥
    http://bitwa-na-kosmetyki.blogspot.com/

    ReplyDelete
  27. Nigdy o tym nie słyszałam, czy to naprawdę taka choroba? Współczuję.
    Zapraszam do mnie soo---creative.blogspot.com (toleruję obs za obs)

    ReplyDelete
  28. Słyszałam o tym nie raz. Dobrze, że mnie to nie dotyczy, ale szczerze Ci współczuję. Zawsze trzeba myśleć o tym co się zje.

    ReplyDelete

Like us on Facebook