Who reads books, lives twice

December 06, 2015

Ostatnio co raz mniej czytam. Pamiętam jak w szkole podstawowej od razu rwałam się do książek, gdy nauczycielka zadawała nam do domu przeczytanie lektury. Jaka byłam wtedy podekscytowana, kiedy do moich rąk dotarła nowa książka z ciekawymi wątkami akcji. Z biegiem czasu czytanie ich zmniejszyło się, a ja straciłam jakiekolwiek chęci do sięgnięcia chociaż na kilka minutek nowego świata i zapełnienie się w nim. Być może powodem mojej niechęci był wróg numer jeden, czyli brak czasu i wróg numer dwa, czyli lenistwo. Ile razy się zmuszałam do przeczytania, tyle razy się poddałam. Teraz powoli odzyskuje zapał do książek. Z tego względu chciałabym polecić Wam 3 cudowne książki, które są w pewien sposób ze sobą powiązane. Wokół całej trójki toczy się temat chorób, wypadków. Gdy sięgałam po nie do księgarni, nie sądziłam, że wszystkie dotyczą jednego. W sumie to dobrze, bo mogę je ze sobą porównać, ale osobiście mi się wszystkie spodobały. Pewnie te bestsellery zyskały na popularności już dawno temu, ale w moim sercu nadal mają miejsce.
ZOSTAŃ, JEŚLI KOCHASZ
Gayle Forman
Przecudowna i wzruszająca opowieść o losach głównej bohaterki Mii, która w tragicznym wypadku jest w trudnym stanie, a jej najbliżsi niestety zginęli. Musi podjąć decyzję czy przeżyć, czy poddać się i odejść ze świata. To książka opisująca wsparcie rodzinne, przyjaźń, samotność i odnalezienie swojego miejsca na ziemi, o przeszłości i o tym, co teraz, ale także o miłości i wyborach, jakie ludzie nie podejmują codziennie. 
Początek "Zostań, jeśli kochasz" jest typową codziennością. Mia ma kochających rodziców, młodszego brata, który jest dla niej najważniejszy, pasję i miłość do muzyki. Można by powiedzieć, że jest to idealny obraz prawdziwej szczęściary. Wkrótce potem samochód, w którym jechała cała rodzina, został potrącony przez ciężarówkę. Szczerze to prawie się popłakałam przy tej książce. Pokazuje jak wygląda prawdziwe życie. Mówi się, że nie ocenia się książki po okładce, ale właśnie szczególnie do przeczytania jej zachęciła mnie okładka. Zebrano w niej obrazy z najważniejszych momentów, a sama fabuła powieści jest zachwycająca.

OSKAR I PANI RÓŻA
Eric-Emmanuel Schmitt
Książka ''Oskar i pani Róża'' autorstwa Érica-Emmanuela Schmitta opowiada o dziesięcioletnim Oskarze - głównym bohaterze, który umiera na białaczkę. Akcja rozgrywa się zimą, w grudniu w oddziale onkologicznym dla dzieci w szpitalu i niekiedy w sali, w której przebywa Oskar lub Peggy Blue oraz także w domu pani Róży, jak i w ogrodzie przy szpitalu, gdzie spacerował Oskar z panią Różą. Ciekawą formą pisania książki jest list. W „Oskarze i pani Róży” możemy ją spotkać wielokrotnie, a wręcz na każdym kroku. Książka jest przetłumaczalna na ponad 40 języków. Jak się mówi , liczy się pierwsze wrażenie. Ważną rolę spełnia tutaj okładka streszczająca całą fabułę książki. Widoczne są na niej nogi chłopca w za dużych butach. Wielkie buty mogą symbolizować to, że chłopiec ma przed sobą jeszcze całe życie, lecz niewiele mu go jeszcze zostało. Sam fakt, że chłopiec stoi, symbolizuje, że Oskar się nie poddaje i próbuje przeżyć jak najlepiej ostatnie dni swojego życia. 

Niesamowite jest, że książka oferuje inne spojrzenie w kwestii życia i śmierci, pokazuje wartości jakimi ludzie powinni się kierować w codziennym życiu oraz pomaga zrozumieć, jak życie jest krótkie i trzeba z niego korzystać, aby potem być spokojnym i szczęśliwym z tego, co się osiągnęło. Mówi się, że „Oskar i pani Róża” to źródło mądrości życiowych. Najbardziej przemawiają do mnie następujące aforyzmy:
  • „Zapominamy, że życie jest kruche, delikatne, że nie trwa wiecznie. Zachowujemy się wszyscy, jakbyśmy byli nieśmiertelni”
  • „(…) są dwa rodzaje bólu(…) cierpienie fizyczne i cierpienie duchowe. Cierpienie fizyczne się znosi. Cierpienie duchowe się wybiera.”
  • „Z chorobą jest tak jak ze śmiercią. Jest faktem. Nie jest żadną karą”
Myślę, że idealne oddają ideę istnienia człowieka na ziemi. Gdy sięgnęłam po tą książkę, nie sądziłam, że wniesie do mojego życia tyle refleksji. Zaczęłam się powoli zastanawiać nad swoim życiem, więc bez wahania mogę przyznać, że powyższa literatura zadowoli innych czytelników.  Czy warto przeczytać „Oskara i pani Różę”? Uważam, że tak. Jestem zadowolona, że są lektury, które potrafią zaskoczyć czytelnika tak, że wprost nie można od niej oderwać oczu. Niesie ze sobą mądre przesłania i wywołuje w nas różne uczucia- od wzruszenia do pełnej radości. Jestem pewna, że dzieło spodoba się każdemu i mogę szczerze go polecić.

GWIAZD NASZYCH WINA
John Green
To pierwsza książka, po którą sięgnęłam od czasów podstawówki. John Green pisze według mnie ciekawe książki z pouczającą puentą. Autor podszedł do napisania "Gwiazd naszych wina" z powagą. Młodzi bohaterowie nauczyli się mądrości, które wymawiają już co najmniej stulatkowie. Posiadają większą wiedzę o życiu niż ich rówieśnicy.
Streszczając całą lekturę, mogłabym mówić godzinami, ale najbardziej fabułę książki oddają słowa Natalie Standiford napisane w amerykańskim dzienniku NEW YORK TIMES:
Green pokazuje nam prawdziwą miłość - dwoje nastolatków pomaga sobie i akceptuje siebie w najtrudniejszych wyzwaniach natury fizycznej i emocjonalnej - i jest to o wiele bardziej romantyczne niż jakikolwiek zachód słońca na plaży.
Oczywiście zgadzam się z powyższym cytatem. W książce Greena jest ukazany temat życia, piękna wszechświata, a wszystkie wartości w życiu przewyższają nad tymi mniej ważnymi. Wzruszająca do łez, opowiadająca o realiach chorób, ale przede wszystkim ucząca kochać życie i korzystać z niego jak najbardziej się da. Po nią warto również sięgnąć, aby zobaczyć jak wygląda życie w rzeczywistości. Życie, które jest piękne.
Mam nadzieję, że nie przeraziłam Was taką ilością tekstu, ale książki, które Wam przedstawiłam są na prawdę świetne i niesamowicie uczą, wyciągając morał. Czytaliście którąś z tych książek? A może macie podobne do tych pokazanych, które są też godne polecenia? 

You Might Also Like

68 komentarze

  1. Kocham "Oskara i panią Różę"!
    "Zostań, jeśli kochasz" średnio mi się podobało, choć bardzo mile wspominam wszystkie opisane w tej książce sytuacje związane z rodziną Mii :)
    "Gwiazd naszych wina" bardzo lubię :) Właściwie jest to pierwsza przeczytana przeze mnie książka autorstwa Johna Greena.
    Pozdrawiam
    Tutti
    MÓJ BLOG

    ReplyDelete
  2. Też niestety czytam mniej :(
    Uwielbiam Oskara i panią Różę, jedna z lepszych lektur jakie udało mi się przeczytać <3
    Co do Gwiazd naszych wina, przeczytałam i nawet mi się spodobało. Ale Zostań jeśli kochasz nie przypadło mi do gustu :(
    Mój kanał na yt
    Mój blog

    ReplyDelete
  3. Uwielbiam wszystkie trzy <3
    Czytałaś może "W śnieżną noc" ? Według mnie godna polecenia! :)
    I miałam tak jak Ty, w czasach podstawówki i gimnazjum w sumie też, czytałam duuuużo, później rzadziej, ale teraz znowu do tego wracam i bardzo się cieszę ;)

    pozdrawiam, it's Nel (klik) :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nie czytałam "W śnieżną noc", ale pewnie sięgnę po nią! :D

      Delete
  4. nie znam ich, ale na pewno znajdą się na mojej liście do czytania

    Tak mało jest blogów lifestyle na tumblr, postanowiłam że udowodnić wszystkim że na tej minimalistycznej platformie można prowadzić bloga : http://eskucinska.tumblr.com/

    ReplyDelete
  5. Czytałam "Gwiazd naszych wina" i "Zostań,jeśli kochasz".Chociaż wolę innego typu książki,to te bardzo mi się podobały :D.

    Pozdrawiam i zapraszam na nowy post ❤
    magda.sara - klik

    ReplyDelete
  6. Jedyne co czytałam to "Oskar i Pani Róża"- książka naprawdę cudowna, ale szkoda że taka krótka. Nie pogniewałabym się gdyby była nieco dłuższa ;)

    ReplyDelete
  7. Nie czytałam tylko 'Oskar i pani Róża', ale zapisze sobie na listę książek do przeczytania :)
    Pozdrawiam, www.juullkaa.blogspot.com

    ReplyDelete
  8. Też zauważyłam, że czasu na książki coraz mniej, a kiedyś czytać kochałam! :)

    http://teyzz.blogspot.com/

    ReplyDelete
  9. Wszystkie z nich czytałam :) Generalnie są oki, ale ostatnio czytałam dużo lepsze książki i choć były to lektury ("Zbrodnia i kara" i "Lalka"), to obie skradły moje serce. Jak ktoś nie czyta lektur, niech żałuje!

    minimalistyczny.blogspot.com

    ReplyDelete
  10. Gwiazd naszych wina czytałam, a zostań jeśli kochasz dostanę na święta, bo 2 Cześć dostałam od koleżanki na urodziny :3

    Sometimes my-klik!

    ReplyDelete
  11. Ja też coraz mniej czytam, po prostu nie mam na to czasu. Uwielbiam 'Zostań jeśli kochasz' :)
    Pozdrawiam, MAJA-RUSEK.BLOGSPOT.COM.

    ReplyDelete
  12. Z tych trzech książek czytałam jedynie "Gwiazd naszych wina", która jest cudowna, widziałam też film "Zostań, jeśli kochasz" i na pewno zabiorę się za wersję papierową, jak tylko znajdę trochę wolnego czasu :)
    via-martyna.blogspot.com

    ReplyDelete
  13. Zamówiłam sobie właśnie "Oskara i panią Różę", ponieważ bardzo zaciekawiła mnie ta książka. Sama kocham czytać, a twój opis przekonał mnie do niej w 100%. :)
    Pozdrawiam

    ReplyDelete
  14. Mi ostatnio zapał do książek również uciekł tylko, że chyba nie ma zamiaru wracać. Czytałam "Gwiazd Naszych Wina" ponad siedem razy, a dalej mi się nie nudzi.

    http://krawczyk-natalia.blogspot.de/

    ReplyDelete
  15. Ja niestety ostatnio nie mam czasu na czytanie książek. Dla odmiany mam cały czas nos w podręcznikach...
    Mój blog :)

    ReplyDelete
  16. Zostań jeśli kochasz obejrzałam film i do końca go nie zrozumiałam, ale mam w planach zakupić drugą część. Oskar i pani Róża mieliśmy jako lekturę szkolną na prawdę książka pełna podziwu. Jeśli chodzi o Gwiazd naszych wina to czeka ona u mnie w kolejce na przeczytanie mam nadzieję, że również będzie ciekawa.
    Pozdrawiam z bloga Natalciag :)
    Natalciag.blogspot.com

    ReplyDelete
  17. Najlepszy film i książka "Gwiazd naszych wina". Po prostu polecam wszystkim, którzy jeszcze tego nie znają.

    ReplyDelete
  18. Ja oglądałam film ,,Oskar i pani Róża" ryczałam jak bóbr.

    Zapraszam, MIĘTOWY ZESZYT klik

    ReplyDelete
  19. Czytałam dwie pierwsze książki i przy każdej z nich zakręciła mi się łza w oku... Natomiast ''Gwiazd naszych wina" oglądałam tylko film, muszę ją przeczytać bo filmy dwóch pierwszych książek nie oddały ich prawdziwej magii. Świetny post!
    Pozdrawiam!
    Maybemimi-klik♥

    ReplyDelete
  20. ,,Oskar i pani Róża" mam jako lekturę :) Co prawda nie w tym roku, ale zawsze tam mam :)

    http://wmymswieciewitam.blogspot.com/

    ReplyDelete
  21. Zaintrygowała mnie przed ostatnia książka, może kiedyś po nią sięgnę. Ja tak jak ty uwielbiam czytać i niestety nie mam na to czasu. Cytat z tytułu ma świetny przekaz. Skoro nadchodzą święta może polecę ci moje ulubione książki: Wybrani i Wodospady Cienie <3

    luska-everywhere - KLIK

    ReplyDelete
  22. Uwielbiam czytać książki, ale teraz nie mam na to zbyt dużo czasu.. 'Oskar i Pani Róża' to naprawdę świetna książka, kocham ją!

    seendixsecret.blogspot.com

    ReplyDelete
  23. Uwielbiam książki, ale nie znoszę lektur, lektury strasznie mi się czyta, bardzo się przy tym męczę :)
    http://my-natalias-place.blogspot.com/

    ReplyDelete
  24. Ja czytam dużo książek:)
    Czytałam "Zostań jeśli kochasz" i nie podobała mi się.
    "Oskar i pani Róża" jest cudowny, a "Gwiazd naszych wina" mamy jako lekturę szkolną w tym roku ;)

    Pozdrawiam cieplutko,
    Do what you love - klik!

    ReplyDelete
  25. Oglądałam film i czytałam GNW a oglądałam film ZJK :) Polecam ♥

    http://londonkidx.blogspot.com/

    ReplyDelete
  26. Znam wszystkie te książki i są genialne GNW czytałam i oglądałam Zostań jeśli kochasz niestety tylko oglądałam a na Oskarze i pani Róży byłam w teatrze i przy każdej z nich niesamowicie się wzruszyłam
    Może wpadniesz? Dopiero zaczynam http://xmyxlittlexworldx.blogspot.com/
    Buziaki ;*

    ReplyDelete
  27. Muszę przeczytać "Zostań, jeśli kochasz", bo tylko oglądałam :D

    ReplyDelete
  28. Super! Tez je uwielbiam!
    ZAPRASZAM DO MNIE!
    daffash.blogspot.com

    ReplyDelete
  29. Super! Tez je uwielbiam!
    ZAPRASZAM DO MNIE!
    daffash.blogspot.com

    ReplyDelete
  30. Ja w dzieciństwie czytałam bardzo mało, przeczytanie 20 stronnicowej lektury w kl 2. było czymś okropnym. We wakacje 2015 przeczytałam bardzo dużo, jak nigdy. Moje ulubione zajęcie kiedy mam czas. Od końca sierpnia nie ruszyłam żadnej książki. Naprawdę okropne uczucie. Teraz mam zamiar poszerzyć jakoś swoją " biblioteczke" o jakieś ciekawe książki. Myślałam nad ostatnio popularną "12 świątecznych opowiadań" i chyba podaruję ją sobie w prezencie jeśli nie znajdę jej w jakieś bibliotece. :)

    Pozdrawiam Weronika http://weronika-hejman.blogspot.com/

    ReplyDelete
  31. zapewnie kazdy sobie pomysli "okropna, spalic ja" ale przyznam- nie lubie czytac ksiazek. Twoj blog zwrocil na mnie uwage ze wzgledu na wiek :) ladny jest.

    www.sylwws.blogspot.com

    ReplyDelete
  32. Oglądałam filmy na podstawie tych książek, były całkiem dobre, teraz zamierzam przeczytać książki! :)

    ReplyDelete
  33. ja teraz jakos nie mam czasu, bo zamiast ksiazek musze czytac podreczniki:/

    http://feel-that-moments.blogspot.com/

    ReplyDelete
  34. Czytałam i bardzo polecam! :)
    Ja uwielbiam książki, przeczytałam ich już masę i planuję zaopatrzyć się w coś nowego :)

    Pozdrawiam!
    Aleksandra z bloga: wdrodzepomarzeniaa.blogspot.com (kliik)

    ReplyDelete
  35. Jesteś tylko rok ode mnie starsza, a słowa które czytam na twoim blogu są bardziej dojrzalsze niż u osoby dorosłej z którą rozmawiałam. Po za tym moja imienniczka, fajnie. Jestem na twoim blogu od niedawna, ale na prawde mi się podoba. Też pisze bloga, ale nie jest na pewno nawet w 10 % tak ładny, a słowa nie są tak.. piękne ! Cudowna z ciebie dziewczyna ! Pozdrawiam i powodzienia w dalszej pracy. Buziaki ! :*

    ReplyDelete
  36. Czytałam wszystkie te książki. Osobiście bardzo polecam Dary Anioła, wróć jeśli pamiętasz(2 część zostań jeśli kochasz) i jedną z najlepszych książek na świecie- Hopeless. Ta książka jest cudowna, po postu nie mogłam się oderwać.

    http://claaudiablog.blogspot.com/

    ReplyDelete
  37. Nie przepadam za czytaniem książek więc nie czytałam żadnej z nich może kiedyś się przekonam :)

    http://zuzu781.blogspot.com/

    ReplyDelete
  38. Ja książki czytam nałogowo. Życie jest bardziej kolorowe :)

    http://mojfioletowykacik.blogspot.com

    ReplyDelete
  39. Sama osobiście czytałam już "Zostań, jeśli kochasz" i "Gwiazd naszych wina". Szczerze? Przy obu płakałam jak głupia. Według mnie pokazują one bardzo dobrze życie, a także poruszają ważne kwestie przez, które dość długo myślałam. Na szczęście kupiłam obie książki i leżą u mnie na półce, dzięki czemu w każdej chwili mogę przeczytać je na nowo co już kilka razy zrobiłam.
    Nie czytałam jeszcze "Oskar i pani Róża", ale na pewno wypożyczę ją i przeczytam, bo święta się zbliżają, a jedyne co się z tym wiąże to wolne, czyli dużo czasu na czytanie :D

    be-different-blog.blogspot.com

    ReplyDelete
  40. Nie czytałam żądnej z tych książek. Już od dawna chcę przeczytać "Oskar i Pani Róża" ale nie mogę jej dostać w bibliotece i muszę czekać na nową dostawę. :/
    Śliczne zdjęcia! :3
    http://everything-by-me.blogspot.com/

    ReplyDelete
  41. Uwielbiam czytać książki. Niestety, tak jak wspomniałaś, mam na to coraz mniej czasu. Czytałam jednak wszystkie książki, które wymieniłaś. Do "Oskara i pani Róży" wracam najchętniej, mogłabym czytać to w kółko i w kółko. Szkoda, że tak rzadko zaglądam do tego świata. Tak bardzo mi go brakuję. :)

    Pozdrawiam,
    http://cichamelancholia.blogspot.com/

    ReplyDelete
  42. Huh, ja tam w podstawówce nie czytałam książek :O
    Ale niedawno czytałam zostań jeśli kochasz.. świetna książka :)

    obserwuję, i zapraszam do mnie http://limonkaaaa.blogspot.com/2015/12/diy-accessories-for-your-room.html

    ReplyDelete
  43. uwielbiam Oskara i Pani Różę :) cudowna książka :)
    ostatnio przeczytałam "Dziecko Noego" tej samej autroki i również dała mi dużo do myslenia :)
    kocham książki Greena, chociaż GNW nie należy do moich ulubionych
    karik-karik.blogspot.com

    ReplyDelete
  44. Ja również coraz mniej czytam :/
    To prze szkołe.. Ona narzuca mi swoje lektury, które w ogóle są nie ciekawe...

    rilseee.blogspot.com

    ReplyDelete
  45. Jak byłam w podstawówce to każdy dzień z książką, a gdy zrobiłam się starsza porzuciłam je.. Może to przez brak czasu..

    ZAPRASZAM
    http://aaleksm.blogspot.com/

    ReplyDelete
  46. Ja dopiero zabieram się do czytania. Mam nadzieję, że w grudniu będę miała wystarczająco dużo czasu żeby coś ciekawego poczytać. :)
    meryy-blog.blogspot.com - KLIK

    ReplyDelete
  47. Bardzo podobają mi się książkowe kolekcje moich znajomych, zawsze chciałam zacząć czytać tak jak oni, ale zazwyczaj nie mam czasu albo mi się nie chcę, ale małymi kroczkami zbieram się do czytania czegoś oprócz szkolnych lektur :)
    Martha Blog

    ReplyDelete
  48. ja bym powiedział, że ten kto czyta książki nie żyje podwójnie, ale wiele więcej, osobiście dla mnie każda nowa książka czy saga to kolejne życie, za każdym razem dobieram tak książkę, że jakaś postać jest w pewnym sensie odzwierciedleniem mojej osobowości, za to chyba głównie kocham czytać :)
    introverted-journal.blogspot.com

    ReplyDelete
  49. gwiazd naszych wina, oskar i pani róża- książki które na stałe zamieszały w moim życiu- jedne z najlepszych♥ świetny wpis!

    aleksandranik.blogspot.com

    ReplyDelete
  50. Kocham "Gwiazd naszych wina" <3. Książka naprawdę skłania do refleksji.
    Mój Blog

    ReplyDelete
  51. Uwielbiam Gwiazd Naszych Wina. Pamiętam, jak byłam na tym w kinie a potem właśnie zaczęłam czytać tą książkę hihi. :D Również uważam, że John Green pisze świetne książki. :)
    Zapraszam do siebie. ♥
    Jak mój blog Ci się spodoba, to zapraszam do dołączenia do grona moich obserwujących. ♥
    Blog - KLIK
    Pinterest - KLIK

    ReplyDelete
  52. Czytałam Gwiazd Naszych Wina i to jedna z najlepszych książek. Uwielbiam też Szukając Alaski tego samego autora. Co do Zostań jeśli kochasz, oglądałam film i jakoś mnie nie zachwycił, zbieram się do przeczytania już długi czas ale jakoś mi to nie idzie. Nie wiem czy typy książek które Ci podam Cie interesują ale osobiście spodobały mi sie też takie książki jak: Na strunach marzeń, Kawa z kardamonem i Flawia de Luce: Zatrute ciasteczko. Jeśli jeszcze ich nie czytałaś to przeczytaj opisy a może Cie zainteresują!

    W wolnej chwili zapraszam do mnie
    http://the-fight-for-a-dream.blogspot.com
    Blog się spodoba? Zaobserwuj!

    ReplyDelete
  53. Czytałam "Gwiazd naszych wina" i "Zostań jeśli kochasz". Bardzo mi się podobały :) Po ostatnią z tych trzech książek może sięgnę, bo zainteresowała mnie!
    Mój blog :)

    ReplyDelete
  54. Świetny i bardzo interesujący post, bardzo podoba mi się jak piszesz, z niecierpliwoscia czekam na kolejne posty bo sa naprawde bardzo dobre :) !
    ja juz obserwuje i zapraszam do mnie
    nowy post
    dblazkowska.blogspot.com

    ReplyDelete
  55. przyznam, że i mój zapał do czytania zmalał. Kiedyś chłonęłam maase książek fantastycznych, teraz jedną czytam już 3 miesiące. choć dokładnie nie wiem dlaczego tak się stało -.-. Może powodem jest zmęczenie życiem i brak siły na wcielanie się w życie innych?
    dwie pierwsze książki czytałam, a gwiazd naszych wina tylko oglądałam
    ciężko mi powiedzieć, co byłoby moim numerem jeden, bo historie Oskara czytałam jako lekture w gimnazjum więc mam na tę książkę inne spojrzenie niż na te, po które sięgnęłam z własnej woli :P
    jednak każda ma swietny przekaz, uczy nowego postrzegania i doceniania tego co już się osiągnęło :3
    3maj się :)
    stylowana100latka.blogspot.com

    ReplyDelete
  56. Czytałam "Zostań jeśli kochasz" i GWN, jednak zdecydowanie ta pierwsza podobała mi się bardziej i naprawdę mnie wzruszyła :)
    Pozdrawiam gorąco ♥
    http://my-uncommon-world.blogspot.com/

    ReplyDelete
  57. Rownież kocham "Zostań, jeśli kochasz".Jest to jedna z moich ulubionych książek ❤️
    Na moim blogu też zrobiłam taki post zaprszam ;-)

    MÓJ BLOG ---> KLIK

    ReplyDelete
  58. Wszystkie 3 książki przeczytałam i muszę przyznać, że są naprawdę cudowne i należą do jednych z moich ulubionych. Przy wszystkich tak samo płakałam...
    Rewelacyjny post, jak zawszę <3
    Pozdrawiam cieplutko!
    Julia's Secret KLIK!

    ReplyDelete
  59. Świetny post. Ja uwielbiam czytać, ale lubuję się raczej bardziej w fantasy. <3

    http://maddies-public-diary.blogspot.com/

    ReplyDelete
  60. Uwielbiam "zostań jesli kochasz" oraz "gwiazd naszych wina". Książka jak i film są według mnie świetne. :)

    killa-killaa.blogspot.com

    ReplyDelete
  61. Uwielbiam czytać i dla mnie jest to bardzo ważna czynność, która sprawia że czuję się lepiej, relaksuję się i od razu dzień jest piękniejszy :) czytałam Oskara i Panią Różę, przepiękna książka, którą powinien przeczytać każdy :)

    ReplyDelete
  62. Nie czytałam, ale bardzo chciałam zabrać się za zostań jeśli kochasz :) Pozdrawiam i zapraszam do siebie ♥ buziaki!

    ReplyDelete
  63. Słyszałem o każdej książce, gwiazd naszych wina zacząłem ale urwałem czytanie :(
    Pozdrawiam, Krystian :)

    powerlesss.blogspot.com

    ReplyDelete
  64. Och Gwiazd naszych wina najlepsza ! :)
    http://mlovelyo.blogspot.com/

    ReplyDelete

Like us on Facebook